Wednesday, December 3, 2014

20 TAHUN BERSAMA.

hey hello..

kita masih lagi berada dalam mood throwback ye uolz. aku suka cerita-cerita masa lalu...kelap kelip semakin sempit... sebelum aku naik bingit...sebelum darah aku naik.. eh maapkan saya... terbawe-bawe lagu tepi sikit tepi sikit tolong tepi sikit tolong tepi sikit... eh ko jangan start boleh x!. :p


aku sayang dengan persahabatan yang dibina antara aku dengan sohabat aku ni. since 1993 - 2014 ce kira berapa lama dah cer kira cer kira. dari tabika umur 6 tahun sampai sekarang ni 26 tahun. tu diaa. 20 tahun dan masih mengira dan terus mengira ya. hari ni aku nak cerita bersama salah sorang sohabatku namanya Ain. aku tak ramai sohabat ya. dua ketul je. Ain dan Ain. dua-dua boleh name Ain. nampak tak sesuai dengan aku tu. :p


gambar harus sepia ok. barulah sesuai dengan tajuk kenangan zaman dulu kala. cewah.

aku dengan Ain boleh dikatakan berkepit ajer doplopatjam. tak cukup jumpe kat sekolah, kang petang-petang merayap rumah die lepaks kat pondok. sehinggala kami berada ditingkatan 3 tak silap aku. kami terjadi sedare. omaigad sangat. mokcik die kawen dengan sepupu ibu. ko tak rase pelik tengok muka die dimajlis kaum kerabat ku?. ha gitu kisahnya. dari sohabat boleh jadi sedare mare olz..


aku dulu pengawas. Ain pengawas perpustakaan. baju kaler biru v/s baju kaler ijo. untung kawan dok jaga library ni, boleh pulang buku sesuka hati mak engko. ade tu tak pulang sampai cukup setahun baru pulang. bayo denda pon non-pernah ya. huntung ke idok. berbeza ya dengan aku. aku pengawas garang ok. kawan ke tak kawan bff ke bf ke. ko salah tetap aku catit name ko, tetap aku warning. sebab aku berpegang pada prinsip. walaupun aku cakap aku tak tulis name engko. tapi aku tipu. aku tulis jugak. bukan korang tahu pun. dan besar-besar ni je korang baru tahu. kejam tak kak limahhhh!


kalau ade pape aktiviti sekolah, aku dengan Ain wajib join. wajib tepek muka dalam mana-mana event, rombongan sekolah, pertandingan etc. harus tepek muka ya. dalam kelas, dalam dewan, dalam bas rombongan, dan pape hal pon suka duduk paling depan. sedia maklum, aku dulu tidaklah berapa kompident. berbeza dengan Ain. die ni memang muka slamber, kompiden tahap 5. jadi bila aku selalu dengan die. aku tengok cara die, ianya menginspirasikan aku. gituw. jadi, lama kelamaan aku jadi confident nak aju soalan, nak bertanya, selalu nak kedepan je....nak bagi ucapan. tetibe nak bagi ucapan??


walaupun kami ni bff, tapi minat kami tak sama pon. tak pernah sama. dan tak pernah nak bergaduh sebab tak sama. tak pernah nak paksa diri minat kepada minat die. begitu juga sebaliknya. ade sesetengah bff kan suka baju sama, kasut sama, kelab dan persatuan pun nak sama. ni cara masing-masing la kan. tapi kami tak pun. kelab persatuan semua lain. masa sekolah, kami banyak borak pasal masa depan. umur baru 17 tapi tak zabar nak umur 20-an. nak kerja itu nak kerja ini. sekali dan besar godang ni ase rindunye zaman umur belasan tahun. siriusly i tell u!


lepas SPM. kami sama-sama masuk form6 ambil aliran sastera la ofcourse. cuma subjek pilihan masa tu. Geographic atau Sejarah. oleh sebab result aku agak bagus sikit :p maka aku terpisah kelas dengan Ain. Ain kelas 3 aku kelas 2. lagipun aku pilih subjek sejarah. Ain pulak geographic. pernah aku cuba minat geo, masuk kelas geo 2 kali je. end up aku tukar subjek. masuk kelas sejarah. nampak tak aku dari dulu sampai sekarang sukar membuat pilihan. tokleh buat pilihan. :p. seb baik lah cikgu kasi tukar tau. mau tak kasi, aku kan setiausaha kelab PERUNI (Persatuan Pra-Universiti) harusla dapat. kahkahkah.


eh aku masa form6 aktif bebeno. maklomla secretary kelab. banyak jumpe cikgu-cikgu uruskan segala macam event. pengerusi dok sedap bagi arahan. pedap tau. Ain pulak masa tu Naib Pengerusi PERUNI. memang dimana ade Ain pasti ade aku ye. bayang-banyang disitu. yang sebenornya Ain yang cadangkan nama aku dekat pengarah. wow pengarah kewww! kemainlah minah tu dok puji cara kerja aku. kihkihkih. tapi percayalah. bila orang dah letak expectation yang tinggi pada kita, kita perlu bagiii betul-betul!. sampai satu tahap PERUNI jadi nombo satu dari Sekolah. paham tak paham tak. :p mujurlah aku tak lama sekolah form 6. adelah dalam +- setahun. lepastu dapat offer kat PMM. terus angkat kaki tinggalkan cik Ain ku sayang. tapi masa tu aku tak rasa bersalah sangat sebab masih ade lagi sorang sohabat aku (Ain) bersama dengan die. tup-tup sohabat kami tu pun dapat panggilan Poli. :p tinggal Ain sengsorang abeskan form6. alololo cian.


walaupun aku jauh di Melaka, Ain lagi satu lagi jauh kat Penang. memang balik pun jarang. berjumpe pon jarang. kalau balik semester barulah boleh pergi meronggeng. lepas je abes diploma 3 tahun. masa nilah aku, Ain dan Ain sama-sama cari kerja. satu Kluang kot meronda. banyakkk sangat pengalaman kami masa cari kerja sama-sama. at last, aku jugek yang menggangur. Ain dapat kerja gomen jadi PA pengarah salah satu jabatan kat Nusajaya. aku lama---lepastu baru dapat kerja kat sini. tempat sekarang aku kerja ni. lame dah noks mak kerja sini. :p


aku tak sangka dapat membesar bersama-sama dengan sohabat aku ni. melihat die jatuh, melihat die bangun. mengharungi suka duka ini dengan penuh manis. walaupun.....hehee


aku bukan nak tayang persahabatan aku ni. cuma aku nak luahkan kat sini betapa aku sayangkan persahabatan ini. kot-kotla umur aku 60 nanti ilang ingatan. maklomla makin lama makin tua. ingatan pon tak berape nak cun, banyak makan semut inilah padahnye.

hope uolz pon sayangkan persahabatan uolz k. eh pandai je nak nasehat orang :p


k, la bai. dah panjang beno dah ni!


No comments :