Wednesday, February 17, 2016

WARNA LIPSTICK YANG SESUAI UNTUK WANITA BERUMUR.

salam and haii..


Harini mari berborak mengenai lipstick. Aku antara berjuta rakyat Malaysia yang menggemari lipstick. Kalau keluar rumah tak pakai lipstick rasa kurang confident nak bercakap dengan orang. Rasa macam muka buruk beno. Cemtu sekali.


Zaman sekolah dulu memang bangga bawak lip balm kehulu kehilir, lepas solat kat surau sekolah wajeb ni keluarkan lip balm sesambil nak tunjuk kat geng lain yang kami ni geng bibir basah. Bhahaha keji pangai zaman sekolah ye.


Bila dah bekerja dan berkerjaya lagi menginjak dewasa ni baru berani nak pakai lipstick yang berwarna merah, pink, nude etc. Tapi belum lagi tahap tergamak nak pakai lipstick kaler purple. Rasa macam bedosa dengan diri sendiri sebab bukan kategori fashionista kang kene nista dengan orang sekeliling ade yang kene pulau keluarga aku nanti.




Ni antara lipstick fav aku. Selalu pakai. Tak payah guna ‘antara’ kat situ hakikatnya memang ade 3 bijik ni je ha. Mungkin sebab aku bukan jenis kalau Nampak lipstick terus meroyan nak beli atau mungkin aku bukan jenis wajeb beli tetiap bulan selepas dapat gaji. Aku mengaku dalam kumpulan wanita yang berinovasi. Beli 3 jenis kaler lepastu kite mix and match kan, tambah blusher tambah eye shadow letak sedikit foundation haaaa tak ke jadi warna-warna baru. Aku pun baru dapat idea ni sesaat yang lepas. Boleh tahan bernas otak aku ni muaahaha. Lepasni kite sesame cuba k!. Jimat dan menjimat kan dengan keadaan ekonomi tak menentu sekarang ni. Aku merasa zaman kaya raya masa jadi full time student jek. Kaya raya dengan PTPTN, takde kelas je merayap g Melaka Parade sane, soping kasut soping baju macam hari-hari hari gaji. Kalah pak menteri olz. Zaman sekarang aku tak tahula, katanya student pun tak cukup makan. Yeke? adik aku tak minjam PTPTN jadi die kene mengemis dengan femly. Kejii ayat mengemis tu. Dulu masa belajar boleh dikatakan hehariiii makan kfc, mcd tu je nak diulang-ulang. Tetengah malam kalau tekak tingin nak kfc laju je kaki sewa kereta pergi jasin semataaa sangat!. Sekarang dah kerja baru tahu susahnya nak keluarkan duit sendiri kan. Kalau tingin kfc tetengah malam terus solat tobat. Muhaahaa. Ok dah melalut. Aku kalau melalut boleh tahan panjang lebar.



Berbalik cerita lipstick. Wanita ni bila dah menginjak ke usia semakin emas dan menawan (ayat sedap) tak lagi gemar pakai makeup yang dasyat-dasyat mereka memilih untuk solek nipis. Macam aku ni takla dalam kumpulan emas. Tapi dah hampir mencecah 30 suka solek nipis je. Lepastu kalau boleh bab lipstick tu yang paling ditekankan. Jadi warna lipstick apa yang Nampak  natural untuk wanita berumur?. Mungkin kita boleh suggestkan ibu ke makcik-makcik kita. Macam aku sendiri, risau tengok ibu tak pakai lipstick. Ibu kate leceh dan tak kena. Sapa kata wanita berusia tak layak pakai lipstick. Wanita berusia ramai kot yang bekerja. Lets tengok warna lipstick natural yang sesuai untuk mereka!







Beige / Natural
Coklat cair atau beige antara pilihan favourite ramai wanita berumur yang bekerjaya.  Sangat-sangat sesuai dipakai untuk ke pejabat nampak classy, confident bila bertemu client.





Light Peach matte
Lipstick sejenis matte sekarang memang tengah in. Aku sendiri menggunakannya. Seronok sebab  warna tahan sampai petang even malam pon. Warna light peach matte misalnya, memang nampak natural dan ceria abes sebab matte ni nampak bibir kita soft dan suci tanpa dosa. Getew.






Pink matte
Kalau  nak nampak lebih natural warna bibir, dicadangkan menggunakan warna pink matte. Selain nampak lembut bila dipandang pun takla suram je. Adela semangat sikit bila dipandang. Hehee







Light Red + Purple
Warna ni bagi aku sesuai untuk pergi dinner dengan kawan-kawan atau dengan keluarga. Nampak elegan dan keterlaluan sangat warnanya. Dipadankan dengan pakaian dari rona hitam sudah tentu menarik lagi tertarik! Dah tentu suami semakin sayang. Tetibe.

Pengenaan lipstick yang sesuai dengan usia sering kali mudah mencuri pandangan orang sekeliling. Sesetengah wanita suka ber experimentasi dengan makeup.

Bagi aku dengan secalit lipstick mampu menaikan seri wajah bagi menampakan imej yang confident, ceria dan bahagia. Ingat bukan sahaja bibir kene Nampak lawa. Mulut pun kena wangi. Baru boleh join group pompuan mulut cantek. Kekeke.

Ok korang berjumpa lagi di lain topic!!


No comments :