Sunday, August 14, 2016

PJJ/PLK LIFE : GPA/CGPA RENDAH NAK BUAT MACAM MANA?


Hai...


Boleh dikatakan sekarang ni masih lagi hangat diperkatakan mengenai result pointer. Yang mana dapat highers tu tentulah tengah beronok-ronok. Tapi jangan dilupakan mungkin ade segelintir rakan-rakan seperjuangan kite tengah meratapi dan bersedih hati dengan result mereka yang kurang memuaskan  ataupun ade yang tengah dok makan hati bilamana satu atau dua subjek FAIL means kene repeat paper. Effect pada CGPA bila ade subjek yang fail. Jangan gelabah kekawan. Takpe kalau taknak ambil lagi sem depan. Tunggu hilang rasa kecewa dengan subjek tu kendian baru ambil lagi. Sesetengahnya terus je ambil next sem sementara masih lagi ingat mengenai subjek tu. Kalau aku pon hiba gak bila dapat tahu ade subjek yang fail. Mau tak rasa down!. Ape yang boleh aku nasihatkan ialah next sem cuba ambil 2 subjek sahaja untuk memperbaiki cgpa. Once cgpa dah naik 3.00 baru la berani sikit nak ambil 3 atau 4 subjek. Sebab tu bila daftar subjek jangan TAMAK. Lihat dulu keupayaan kita. Coordinator pon ade pesan kalau cgpa yang bawah 3.00 sila ambil 2 atau 3 subjek sahaja bagi memperelokkan result cgpa. tak payah malu untuk dapatkan nasihat dari coordinator. Coordinator adalah rakan terbaik kita tau sebab beliau je yang tahu semua subjek tu tahap susah ke senang macam mana. Atas nasihat die jugakla korang boleh berjaya. Kalau kite bekejar nak abis cepat tapi result teruk pon tak guna juga bukan?. At least la result tu nampak cantik sikit. Lain-lain usaha kene datang dari diri sendiri jugak. Pepaham jela maksud aku tu, kang aku cakap lelebih ko kecik hati...kekekeke.



Adela beberapa orang nak tumpang bahu aku sebab sedih dengan result die. Aku paham perasaan tu Cuma tak boleh nak into sangat. Sebab aku ni kan pesen blur kalau orang mintak untuk ditenangkan. Aku tak tahu nak jawab cemana. Paling tak pon aku reply ‘aku tak tahu nak cakap ape’. Adoii seber salah aku ahh. Kang tak layan ko kecik hati. Kang aku cakap sampai tersalah cakap kang ko kecik ati lagi. Memang aku ni pesen tak geti nak pujuk orang. Memang tak pernah la aku pujuk memujuk orang. Ekekekeke. Tapi kalau aku merajuk nak kene orang pujuk pulak...eh masalahh betul kakak ko ni. :p


Gud luck!


xx

No comments :