Friday, March 25, 2016

RATAH KAKI AYAM TU BEST TAHU??


Walaupun ade yang menganggap kaki ayam tu sejenis kotor ke? Tapi ketahuilah terbanyak sumber kologen dari kaki ayam tersebut.


Aku mengaku ah aku memang peminat tegar kaki ayam. Boleh dikatakan seminggu sekali wajeb masak kaki ayam. Wajeb ye. Kekekeke. Selalunya borong kaki ayam kat tesco sebab lawa sikit kakinye. Kalau kat econsave buruk buruk kekekekeke.



Sejak azali lagi aku memang tak tahu rupaya kaki ayam ni ade kolegon. See cetek ilmu aku. Sampailah adik aku nab bagitahu senior die buat final project aiskrim kologen dari sumber kaki ayam. I is wow. Tak sesia aku menjadi mengikut tegar kaki hayam. Kahkahkah begitula asalnya aku tahu. Sejak dari haritu, boleh dikatakan tiap kali belanja aku memang akan borong kaki ayam. Kalau sesebelum ni harapkan dua ketul kaki je la sebab beli ayam sekor dapatla kan sepasang kaki. Tu pun berebut dengan adik badik aku hahahaha.



Femly belah abah aku memang penggemar sup kaki ayam. Kalau kenduri-kenduri ke ape kan, dorang suka ambil kaki ayam dan leher ayam buat sup. Wowww sedapppppp tolonglah!. Kalau femly belah mak aku pulak dorang tak suka. Even atok aku kalau Nampak kaki ayam dalam lauk lemak cili api memang kembang tekak beliau lalu tak disentuhnya lauk tersebut. Kakakaka. See pertembungan dua budaya dalam diri aku. Ewahh budaya sangat! :p



Jadi, bila aku duduk rumah sendiri ni. aku akan pelbagaikan menu kaki ayam. Sebab aku memang beli banyak maka banyaklah menu yang aku try ikut peredaran masakini ah. Cewaah. Walaupun aku menyampah terpaksa ketip kutu kaki ayam sebab dorang tak buat kuku beliau maka aku pon gigihla gunting sesatu jari. Kalau mak aku Nampak ni mesti kembang tekak beliau. Kekekekee



Antara hidangan yang aku dah try dan best lagi sedap terangkat kening ialah.

Kaki ayam masak sup rebus


Kaki ayam masak ungkep


Kaki ayam masak kicap masin


Kaki ayam masak sos manis+pedas


Kaki ayam masak lemak cili padi


Kaki ayam goreng kunyit pedas


Kaki ayam menjerit-jerit. Hahaa


Yang paling biasa aku masak ulang-ulang ialah sup kaki ayam dan kaki ayam masak sos manis. So, aku recommend kat korang try dua masakan tu. Sebab mudah cepat dan senang.


Oh ye! Aku ni pesen ratah gitu je kaki ayam. Jarang ah buat lauk makan dengan nasik. Sesambil layang running man tu aku ratahla kaki ayam. Tak pun buat side dish makan dengan maggi kering-kering hoii sedap sangat lah!


Kaki ayam masak sos manis.




Aku terpengaruh tengok roommate season 2. Mase tu dorang tengah ratah kaki ayam kaler coklat. Aku terliur. See aku tokleh tengok orang makan kaki ayam automatic jadi sawan hahaha. So esoknye aku p peli kaki ayam kat tesco then, create resepi sendiri janji kaler coklat sama macam dalam cerita tu. Kahkahkah .


Rahsianya ABC sos manis –sila beli sedap nak pitam



Sos ni memang pekat dan likat. Rahsianya menggunakan gula Melaka. That’s why la manisnya tu luar biasa sangat ahh.

Potongkan bwang dengan 5 tangkai lada kecik. Tumis garing. 
Sebelum tu perapkan kaki ayam dengan sos manis ABC. 
Kendian dalam pada tumis bawang dengan lada tu campak sikit lada kering. 
Tumis sampai naik bau baru masuk perapan kaki ayam tu. 
Curahkan lagi sos manis dan kicap masin. 
Letak air sampai teggelam. Tutup tudung kuali.

Tunggula sampai air tu kering, maka kaki ayam pun jadi lembut. Haa mudah bukan?


wuuuu sedapnye makan dengan maggi kering-kering cemni. memang terangkat!


Sup kaki ayam




Yang ni pon mudah dua kali riban ganda. 

Kau rebus je kaki ayam dalam piuk. 
Sambil tu pecahkan bawang putih sebijik dengan halia setengah inci. 
Kasi rebus sampai lembut. Bila dah lembut elok untuk gigih, kau bancuh serbuk sup tuang dalam rebusan kaki ayam tu. 
Walaupun Nampak macam cheat pakai serbuk segera kakakaka. Tapi pecayalah sedap nak pitam. 


Aku siap potongkan kentang dengan tomato Mudah dah ringkas. Kalau ade belen untuk esok, aku pecahkan telor. Perghhhhh lagi lama rebus lagi sedap tau kuah sup tu. And. Tak lupa juga, 


kalau korang perati sup tu kalau dah sejuk. Kuah nya akan jadi macam jeli-jeli. Macam lengkong. Haaa tula kologen nye. Pecayaa tak?? Tolonglaaa pecaya hahahaa. 


Ce tengok kalau sop-sop ayam yang biasa tu kalau dah sejuk jadi tak macam jeli??.. haaaa ce buat experiment! Ce ce ce ceee. Tampa kangg!
 

Jadi mulai dari hari ni korang kene belajar makan kaki ayam due to ecomonic growth yang tak berape nak grow. Kekekeke ok! Bai


No comments :